Wandelen in Wales

Welshpool

Vandaag is mijn tweede rustdag en wat doe ik op een rustdag? Ja, wandelen natuurlijk. Maar zo ver is het nu nog niet. Eerst weer het gewone ochtendritme: opstaan, wassen, ontbijt. Vandaag een keer een 'full-english vegetarian'. Dat blijkt vooral heel veel en heel vet te zijn. De eieren en champignons drijven in het vet. Ik laat de helft staan. Verder is dit weer een uitstekend B&B: mooie kamers, erg aardige mensen. Maar voor een lekker ontbijt moet je hier niet zijn. Wel weer overigens een heerlijke fruitsalade en dat maakt het voor mij weer helemaal goed.

Om een uur of negen ga ik op pad. Via dezelfde mooie landweg van gisterenavond bereik ik Weshpool weer. Ik ga eerst op zoek naar een bibliotheek, maar die blijkt i.v.m. bank-holiday gesloten. Dus maar even het stadje zelf verkennen. De hoofdstraat is erg aardig, met een paar mooie vakwerkhuizen en aardige winkels. Volgens mijn boekje (want wat weet ik er van...? Weinig) in verschillende stijlen: Tudor, Georgian, Victorian.

Maar verder is het vooral veel saaiheid en nieuwbouw. Ik had ook al begrepen uit de verhalen van anderen dat Welshpool veel meer een industrie en handelsstad is. Om de oude kern liggen dan ook meerdere bedrijventerreinen.

Ik ga op weg naar het station van de stoomtrein, want dat wordt door iedereen wel gezien als de belangrijkste trekker van Welshpool. Onderwegzie ik een mooie kerk iets boven de huizen staan. Even klimmen en dan ben ik er.

Als ik de kerk binnen wil stuit ik opeen gigantische puinhoop. Meubilair schots en scheef op de grond, hout, kapot glas. De kerk is duidelijk niet open voor publiek. Een man is aan het sjouwen met hout en met hem raak ik in gesprek. Hij blijkt met een aantal anderen in het voorste deel van de kerk te wonen, dat deel is ondertussen opgeknapt. Ze zijn nu bezig om de hele kerk te verbouwen tot een theater - en concertzaal, expositieruimtes enzovoort. De kerk stond al jaren te verkrotten, maar zij willen hem weer in oude glorie herstellen en een nieuwe bestemming geven. Hij laat me foto's zien van de kerk van een twintigtal jaren geleden en tekeningen van hoe ze het willen opknappen. Hij laat me even naar binnen om een blik te kunnen werpen op een paar mooie glas in lood ramen. De kerk zelf is overigens niet zo oud als ik had gedacht. Bouwjaar 1860. Als ik zeg dat ik als ik terugkom in deze streek zeker kom kijken wat ze ervan hebben gemaakt, zegt mijn gesprekspartner optimistisch: nou,...dat hoef je dan de eerste jaren niet te doen, want we zijn nog wel een tijdje bezig, denk ik.

Bij het treinstation staan rijen mensen voor de loketten te wachten, het is ongelooflijk druk...tja: een vrije dag, dus half Wales is op pad en dan is de trein natuurlijk een favoriet uitje. Ik zie dus af van mijn voornemen om een tochtje met de trein te maken en wandel terug het stadje in. Bij het openbare toilet raak ik in gesprek met de beheerder daarvan, type: stevige engelse bierbuik, luide stem, half geschoren, slecht gebit en zeer vriendelijk en enthousiast. Hij vraagt me waar ik vandaan kom en begint daarna uitgebreid te vertellen over de omgeving. Hij wijst me naar de heuvels in de verte en vertelt over de Beacon Ring, waar ik eerder al was en over alle vogels die je daar kunt zien. Hij loopt zelf iedere dag een flink stuk met zijn hond en kent de omgeving goed. Ons gesprek levert andere bezoekers met hoge nood een gratis verblijf in de toiletten op, want iedereen die zich meldt om te betalen wuift hij naar binnen...hij is nu in gesprek, dus even geen tijd.

Ik bezoek de hoofdkerk van Welshpool: St. Mary's Church. Oorspronkelijk van 1250, maar daar is maar weinig meer van te zien. Daarna op weg naar Powis Castle. Ik loop eerst door een prachtig parkachtig landschap met oude bomen, veel planten, een paar mooie vijvers. Aan de bosrand staan een aantal reeen te grazen. Konijnen rennen over het gras. Een mooie wandeling van zo'ndrie kwartier. Als ik het kasteel in zicht krijg zie ik van de andere kant de auto's al aan komen rijden....ook in het kasteel zal het straks erg druk blijken. Maar Powis Castleis een absolute topper: Het Kasteel uit ongeveer 1200 maakt van ver al een dominante en robuuste indruk. Stevig en vierkant staat het hoog op een heuvel met een weids uitzicht over het omliggende land.

Minstens zo beroemd zijn de prachtige tuinen. Ik ben op zich geen tuinenliefhebber, maar hier loop ik toch graag een anderhalf uur in rond. De plaatselijke damesverenigingen van zo'n 70 engelse dorpen doen ondertussen hetzelfde en bespreken ieder plantje. Ondertussen zitten hele families op de grasvelden te picknicken. Aan de rand van de tuinen staat een theehuisje en daar ga ik even zitten voor koffie en broodjes.

Ook wordter veel met coniferen gewerkt, maar dat ziet er dan toch echt anders uit dan bij ons in Dommelen. Dit zijn dus geen rotsen, maar coniferen

Na de tuinen volgt het kasteel. Dat is zeker de moeite waard, maar ongelooflijk druk...we staan in rijen voor de kamers te wachten. De inrichting is indrukwekkend met prachtige oude protretten, meubilair, servies, wandkleden. Een extra attractie is de groep vrijwilligers die overal staan om blaadjes met informatie uit te delen en weer op te halen. Je waant je in een oude film van Agatha Christie, met de majoor in een blauwe blazer, dames met blauw-gespoeld haar, keurig in de krul, allemaal glimlach en uitleg. Ik mis alleen de butler, dus geen moorden vandaag.

De drukte is meiets te veel, dus ga ikop een bankje in het parkwat zitten lezen. Op de achtergrond hoor ik muziek...er blijkt vandaag een popfestival te zijn iets buiten de stad en dat is hier in het park te horen.

Een paar kinderen van een jaar of drie/ vier spelen rondom deze boom en proberen deze te 'omarmen', maar zelfs met papa erbij lukt dat niet. Ze hebben daarbij de grootste lol. Fazanten rennen over het gras, ma eend steekt over....ondanks de muziek op de achtergond een heelrijk plekje.

Ik wandel naar The Raven Inn, want dat lijkt me ook voor vanavond de beste plek om te eten. Maar helaas: op maandag is de keuken gesloten. Dus maar naar de plaatselijke chinees, maar dat blijkt geen aanrader te zijn.

Mijn 'vaste route' terug naar het B&B. Lezen, schrijven en naar bed.

Reacties

Reacties

Lia

ik heb kasteel even gegoogled en ziet er inderdaad indrukwekkend uit!! wow en grappig het is ook een plant
groetjes ook van Albert die druk aan de wandel is (na avondvierdaagse Zeist en druk met mantelzorg, moeder helaas weer in ziekenhuis opgenomen, was vermoeden van longembolie, blijkt het niet te zijn, maar wat wel? wordt nog verder onderzocht!!

Hans

Ha Kees. Ik heb een tijdje niet op je website gekeken, maar ben nu totaal overdonderd. Het is zelfs te laat nu om alles nog te lezen. Heb er vluchtig doorheen gekeken en ben zeer onder de indruk van je ervaringen en natuurlijk de ontmoetingen en de prachtige verhalen (je lijkt wel familie van Vera ;-).
Ik heb trouwens nog wel mijn naam gespot, het ging over een karnemelklied, geloof ik: mm, moeten we het nog maar eens over hebben...
Aan de foto's te zien is het meestal prachtig weer daar (zelfs beter dan hier).
Groeten van mij, Hans

Vera

Het kasteel lijkt erg op het kasteel van Edinburg. Dat ligt ook op een kasteel en ziet er bijna hetzelfde uit.
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!