Wandelen in Wales

Van Kington naar Knighton

Als ik vanmorgen de gordijnen opendoe kijk ik meteen uit over een prachtig, golvend landschap. Langs mijn raam slingert de gouden regen naar beneden. De tuin is mooi aangelegd, terassen, veel kleur: prachtige paarse (bieslook?) bollen, gouden regen, veel wilde planten. Daarachter een rij bomen. De kastanjeboom staat nog volop in bloei. Daar weer boven een blauwe lucht met witte wolken. Een goed begin van de dag.

Mijn ontbijt is in een mooie etkamer aan een mooie eikenhouten tafel. Prachtige oude kasten met heel veel boeken, schilderijen aan de muur, een foto van Darwin. De heer des huizes heet me welkom en komt even later mijn eten brengen.

Voor het inslaan van een lunch loop ik even later de plaatselijke sparwinkel binnen. Hier valt me hte aantal 'verlopen'mensen op: grauwe kleren uit een charityshop, jongeren met capuchon hangen voor de deur, stad heeft duidelijk twee gezichten: een welvarende en een van de armoede. Ik sla een paar broodjes in en ga op pad.

Het is al weer snel stevig klimmen, vanuit het dal van de Arrownaar Bradnor Hill. Bovenop deze heuvel ligt een prachtige golfbaan...een van de vele die ik tegenkom deze tocht. Van daaruit heb ik een prachtig uitzicht over het omliggende land.

Het pad slingert verder door een vriendelijk, stil stuk farmland. Het eerste uur kom ik niemand tegen, maar dan haal ik Annie en Jef weer in en lopen we weer een uurtje samen op. Als zij gaan rusten loop ik verder. Te lang denk ik achteraf, want ik heb voor het eerst een dipje...voel m'n benen en ben moe. Aan de rand van een weiland zitten twee mannen de lunchen. Dat blijken twee schapenscheerders te zijn. Ze werken op contract en trekken de heuvels in. Voor ieder geschoren schaap krijgen ze een vast bedrag van de eigenaar. Ze zijn nu al een aantal dagen op pad en zullen ook de komende weken nog heel wat te scheren hebben. Iz zie ook weer veel bloemen en dieren: buizerds, valkens, kwikstaarten, roodbortstapuit, gorzen, roodstaart, mussen....en op mijn pad dit dier: een jonge mol of een muissoort: wie het weet mag het zeggen:

Ik kom langs een prachtige beek, de Lugg en besluit aan de oever mijn brood op te eten. Een goed idee, want daarna voel ik me weer veel beter. Vogels vliegen over de beek heen en weer, de bomen staan weer in bloei, een heerlijke plek

Annie en Jef komen voorbij, samen met twee engelsen, Ian en Stan. Stan vertelt trots 'Ï own a part of the dyke...' Hij blijkt een boerderij te hebben waar de Dyke overheen loopt. Hij verhuurt overigens het land nu en woont zelf in Brecon. Ian is militair met verlof en wandelt het hele ODP in een wat hoger tempo dan ik. Zijn vriend Sam loopt vandaag met hem mee.Vanaf Dolley Old Bridge is het weer klimmen naar Furrow Hill . De weg blijft klimmen en dalen en ik loop nu weer een flink stuk langs OD die hier overigens niet veel meer is dan een kleine begroeide bult die dwars door de weilanden loopt. Op de achtergrond doemen de Brecon Beacons weer op, aan de andere kant de Malverns. Het iis heerlijk, ontspannen en heel stil lopen. Ik geniet weer volop. Ook bovenop Hawthorn Hill ligt een prachtige golfbaan, waar ik langs de rand overheen ga. Daarna een erg stijl maar schitterend pad door Frydds Woods naar beneden.

Knighton is op het eerste gezicht een aardig plaatsje. vakwerkhuizen, een paar kerken, een mooi pleintje met klokketoren. Ik ka op zoek naar mijn B&B, The Fleece House en ook dat blijkt een prachtig, oud wit huis te zijn. Daar wordt ik ontvangen door Mrs Simmons. Mevrouw Simmonds is van oorsprong Poolse, maar woont al veertig jaar in Engeland. Na douche en even schrijven ga ik op zoek naar een adres om te eten. Op advies van Mevrouw Simmons kies ik voor Saffron, een indiaas restaurant. En dat blijkt een uitstekende keuze. Met Eelco bespreek ik restaurants graag in termen van....vermijden...als je toch in de buurt bent...niet slecht...gewoon goed...een omweg waard...een reis waard. Dit indiaas restaurant is een verre omweg waard, ik geloof niet dat ik eerder zo lekker indiaas heb gegeten. En een voordeel van de indiase keuken: veel keuze voor vegetariers (hoewel ik geen echte vegetarier ben...als ik goed vegetarisch kan eten, heeft dat wel mijn voorkeur.) Voor wie ooit naar Wales gaat een dubbele tip: B&B The Fleece House in Knighton en dan eten bij Saffron. (Over het B&B morgen meer)

Reacties

Reacties

Ted

Even een korte reactie vanuit Emmen. We genieten van je verhalen en foto's en lopen in gedachten mee.

Erna

Ha, Kees, wat maak je een prachtige tocht. Vele plaatsen komen me bekend voor. Heb je al Kestrels (torenvalken) gezien? Down the valleys and up the hills. Nog een paar culinaire tips: Bread&Butter Pudding; Lemon Meringue Pie; Apple Crumble; Pavlova; en qua hartige hap: Yorkshire Pudding; Welsh Rabbit en een Curry natuurlijk. Nog een goed vervolg van de tocht gewenst. Ik ga zondag een dagje naar Hanny - zorgen dat ze zich niet verveelt en een beetje plagen want dat zal ze wel missen. Lieve groeten.

Carla

Hoi Kees, wat een prachtige tocht en wat een prachtige verhalen. Een kant van jou die ik nog niet eerder mocht bewonderen maar die veel indruk maakt. Je schrijft mooi en inspirerend.
Ik hoop dat je zo blijft genieten en gun je nog veel inspiratie voor jezelf (en ook een beetje voor mij als lezer :-)

groetjes Carla

Vera

Hey Kees, je verhalen blijven erg mooi om te lezen en ik leef helemaal met je mee. Het was erg gezellig om je gister aan de telefoon te hebben en het is duidelijk dat je geniet. Heb je inmiddels al zin om naar huis te komen?
Volgende week, als Hanny je op komt halen, rijd ik met jullie meer terug, aangezien ik op Silke en Raaf ga passen.
Ik wacht op je volgende verhalen en foto's
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!