Wandelen in Wales

Hay on Wye

Een rustdag op het programma....de eerste van deze tocht. Maar dat betekent voor mijniet uitslapen: ik ben gewoon weer om zeven uur wakker en ga me dus douchen en wat lezen. Vanuit mijn raam weer een prachtig uitzicht op Hay on Wye aan de andere kant van de rivier. Het kasteel steekt er hoog bovenuit. Als ik beneden kom staat er een uitstekend ontbijt klaar: een bak met dadels, vijgen en gedroogde abrikozen, schijfjes sinaappel en grapefruit, yoghurt, cereals....en daarna komt de scrambled egg, heerlijk romig, van de eigen 'girls in the garden'. Vanuit mijn raam kijk ik uit op de tuin van Steve en Dawn en zie dat ze hun eigen groenten en kruiden verbouwen. En die verwerken ze ook. Ik kan cider van Steve kopen en allerlei jams van Dawn....maar ja, dat is wel zwaar meesjouwen.

Ik heb geen fulll english breakfast besteld, maar hoor van Dawn dat ze haar eigen vegetarische worstjes maakt....dus spreken we af dat ik die morgenochten wel krijg.

Ik loop even door het stadje op weg naar de VVV om een paar uur achter de PC te zitten.

Het is een leuke plaats, met mooie oude panden, uithangborden, vakwerkhuizen.

Om een uur of twaalf ga ik even lunchen en daarna ga ik voor a stroll along the river. Omdat de batterij van het fototoestel op is, laat ik die ondertussen opladen...dan kan ik straks weer verder met het uploaden van foto's. Dat betekent wel: geen foto's van deze wandeling. Ik loop een stuk van de Wye-route, een ander lange afstand pad, door het dal van de Wye. Een lekkere ontspannen wandeling. En weer heel veel te zien: ik zie drie kleuren smeerwortel, grote boterbloemen, reigersbek, ooievaarsbek, fluitekruid, paardenbloemen (zowel geel als wit pluizig), een hele donkerblauwe of zwarte libelle, de grote bonte specht, reigers, staartmezen, grillige varens, velden met koolzaad...een veelheid van kleuren.

Ik blijf even zitten om een boterham te eten en realiseer me al kijkend hoevel kleuren groen er zijn: het heldere groen van het gras, donker groen van de eiken, een grijs,grauw groen van het opkomende graan, een groen met een roodwaas erover heen van een soort rabarberblad, weer donkerder de brandnetels.... het zilvergroen van de wilgen (denk ik)... Op zo'n moment verlang ik naar een echt 'schildersoog' om al die nuances vast te kunnen leggen en te kunnen benoemen. Onertussen varen op de rivier de kano's voorbij. Een aantal kanoers zit te pichnicken aan de overkant en zwaaien. Een mooie, ontspannen tocht van een uur of twee.

Terug naar de bibliotheek om verder te werken aan mijn verhalen. Een jonge vrouw komt naast me zitten en we raken in gesprek. Zij komt uit Canada en loopt hier met volledige bepakking. Reist vooral met bus en trein door Engeland en Wales. Vorig jaar heeft ze vier maanden door Europa getrokken en natuurlijk ook Amsterdam bezocht. Toen was ze niet aan Engeland toegekomen, dus dat doet ze nu nog even.

Daarna weer een wandeling door het stadje en een korte blik in een paar van de vele boekhandels...Hay on Wye is de boekenstad van het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent dat er meer dan dertig boekwinkels zijn die vooral tweede hands boeken verkopen. Er komen bijna iedere dag wel bussen vol boekliefhebbers vanuit Londen. Hay on Wye is in de UK echt een begrip voor iedereen die van boeken houdt.Ik wil in ieder geval de boekwinkel in het kasteel gaan bekijken, want verder is het kasteel niet te bezoeken, maar die blijkt gesloten. Morgen begint het grote festival van Hay (literatuur, muziek, toneel....) en iedereen is volop bezig om dat voor te bereiden. Dus alleen een foto van buiten

En van de boekenstalletjes er voor, die gewoon blijven staan. In deze stalletjes vind je de uitverkoop: duizenden boeken voor 50 pence of 1 pond. Heerlijk snuffelen voor echte bibliofielen en ik hoor verhalen van mensen die dus met tassen vol boeken Hay on Wye weer verlaten

Vanavond eet ik in 'The Three Tuns Inn', een mooie oude kroeg net aan de overkant van de brug over de Wye. De sfeer is hier heel anders dan in mijn pub van gisteren: afstandelijker, drukker. Het eten is niet slecht, maar voor wie ooit nog eens in Hay on Wye komt: Mijn advies: ga eten in the Blue Boar: leuker en beter eten.

Nog even lezen en bijpraten in het B&B met de engelse echtparen. Op mijn kamer ligt daarna mijn was klaar. Ook dit B&B is een absolute aanrader: een prachtige plek, een ruime kamer, een prettige sfeer, erg leuke mensen, een uitstekend ontbijt....wat wil een mens nog meer?

Reacties

Reacties

Trude

Dag lieve Kees, wat een prachtge plaatjes allemaal,ik zou graag een stukje meelopen, vooral die mooie bloemenvelden zou ik willen zien en ruiken.
Heerlijk om zo in alle rust te genieten; mis je de asperges niet een beetje? Ze zijn weer heerlijk hoor!
Maar ja, je kunt niet alles hebben
Groetjes, ik wandel lezend verder mee.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!