Wandelen in Wales

Van Sedbury naar St. Briavels

Vanmorgen al om7 uur op na een goede nacht. Het is hier heerlijk rustig. Je hoort vooral de vogels. Vanuit mijn raam heb ikuitzicht op glooiende velden, een licht-blauwe lucht, prachtige tuin, oude bomen, groene velden...een mooi begin van een dag.Na eenprima ontbijt mijntas gepakt, rugzak om en op pad. Het is dan 9.00 uur. Dat zal zo'n beetje mijn ritme blijken voor de komende weken: 7 uur op, 8 uur ontbijt, 9 uur weg....en 's avonds om 10.30 uur er in.

Een korte aanloop route brengt me terug naar de brug van Chepstow, de plaats waar ik gisteren de eerste kleine dagtocht ben geeindigd. Het is warm vandaag, nu al brandt de zon. Ik ga een stijl pad omhoog langs de Wye en heb een prachtig uitzicht op Chepstow en het kasteel. Beneden ligt de oude, stalen brug van het stadje.

De uitzichten op de Wye zullen vandaag regelmatig terugkomen. Het is duidelijk te zien hoe de rivier zich heel diep door deheuvels heeft geboord: stijle cliffen waar ik boven langs loop en daaronder de rivier: een schitterend gezicht. Voor ik het door heb loop ik meters boven de Wye en heb ik ook het gevoel dat ik al weken weg ben.

Na een uur lopen voert het pad mij van de rivier weg en ik klimdoor velden vol bloemen en prachtige bomen steeds verder de heuvels op. Het is heerlijk rustig. Vlak bij Tutshill kom ik nog wat mensen tegen, maar hoe verder ik onderweg ben, des te stiller wordt het. Ik ben alleen met heel veel vogels, madeliefjes, boterbloemen, bloeiende kastanjes, gele velden, oude bomen, glooiend land. Even verder kom ik weer terug boven de rivier. Dat patroon zal de komende dagen steeds terugkomen: wegklimmen van de rivier af om verder op op een hoger punt weer terug te komen.

Na een paar laatste blikken van hoog bovanaf op de Wye draait het padweer verder het land in. De eigenaar van Dennel Hill houdt niet van pottenkijkers. Ik moet zeker een halve kilometer langs een saaie muur lopen en langs de weg....het grote huis lijkt aan alle kanten bewaakt en straalt uit 'keep out' . Een buurman langs de weg is vriendelijker. Buiten bij de poort staat een grote jerrycan met water voor de ODP wandelaars met een vriendelijke groet en veel succes.

Daarna gaat het pad het bos weer in en loop ik een flinke tijd op de echte Dyke: een smalle stevige strook groen met veel bomen en struiken, waartussen een smal pad. Veel uitzicht is er niet want de takken zitten vol bladeren, maar daar tussendoor krijg je soms een glimps van het land daarachter en dan blijkt dat we steeds hoger lopen. Op twee plekken is er een opening tussen de bomen en kan ik mijlenver kijken over de rivier, de kliffen, groene velden, heuvels...prachtig. Kraaien en buizerds vliegen boven het dal, de bloesem van de bomen kleurt delen van het dal paars of wit. De Dyke ligt echt als een knoert van een aarden wal ver boven het land aan de welshe kant.

Na de Devils Pulpit met een prachtig uitzicht op Tintern Abbey wijk ik van de route af en ga ik stijl naar beneden om de Abbey te bezoeken. Nu kom ik wat meer mensen tegen, want een rondje van de abdij naar de Devils Pulpit is voor veel mensen een leuke tocht....in een stevig uur te wandelen.Tintern Abbeyligt prachtig in het dal van de Wye, hoge bomen er om heen. Bij de ingang staat een geweldige rode boom met een stam waar de schillen vanaf hangen.

De Abbey zelf staatals een grijs, zwart, wit geraamte langs de rivier tegen een decor van prachtige lichtgroene bomen. Het zijn nog jonge bladeren dus het beeld van de grauwe muren tegen de groene achterwand is prachtig. Ook hier is het weer redelijk rustig en kan ik lekker op een bankje wat drinken en eten. Genieten blijft het tot de komst van een schoolklas en dan klinkt het al snel hard en scherp...'no, this is not a playground, John...', tijd dus om verder te lopen. Ik loop nog even de winkeltjes langs op zoek naar een theedoek voor Hanny. Zij heeft een theedoek met lovespoons hier ooit gekocht...maar die is ondertussen zo verschoten. Helaas: alle winkeltjes weten dat ze er ooit een hebben gehad...er wordt in kelders gezocht, maar niets gevonden. Een paar van de winkeltjes bevinden zich in of vlakbij de oude molen van de abdij en ook dat is een prachtige plek.

Mijn omweg naar Tintern betekent daarna wel: weer een uur flink klimmen,want ik moet de wal weer op. Er volgt een prachtige tocht door het glooiende landschap van St. Briavels Common en de Hudnalls.Voor mij loopt een marter weg, ik zie roofvogels in de lucht, een muis schiet voor mijn voeten langs, leeuwerikken duiken de lucht in, prachtige vergezichten en doorkijkjes. Het is eengeweldige tocht. Toch moet ik mezelf dwingen om er van te genieten want het is voortdurend dalen en klimmen en weer klimmen en een beetje dalen. Het laatste stukje gaat stijl naar beneden naar Bigsweir Bridge. Vandaar moet ik even van de route af op weg naar mijn B&B, een laatste stijle klim langs een vrij drukke weg.

Mijn bestemming voor vandaag blijkt een prachtig landhuis te zijn met een heel mooie tuin. Ik word welkom geheten met een kop thee. Daarna lekker douchen en schone kleren aan. Weer helemaal fris loop ik even later door die tuin. Daar ontmoet ik Andy uit London, een andere ODP wandelaar. We worden door onze gastheer samen naar de St. George Pub in St. Briavels gebrachtvoor het avondeten. Uitstekend eten en een erg leuke ontmoeting. We drinken samen een pint en kletsen een paar uur weg. Hij is editor bij de daily mail en dat betekent dat hij de verhalen van de journalisten mag voorzien van koppen die voldoen aan de politieke uitgangspunten van de krant....Murdoch..uiterst rechts. Hij schaamt zich duidelijk voor zijn werk...het is geen journalistiek meer. Veel journalisten hebben, zegt hij, zelf heel andere opvattingen, maar moeten steeds meer opinions maken in plaats van feiten geven. We maken het nieuws en zetten de politieke agenda onder het mom van te vertellen wat de mensen willen. Want de lezer heeft altijd gelijk....maar wij vertellen hem wel welk gelijk. Hij is erg somber over de journalistiek in Engeland. Woont in Londen en heeft ondertussen al heel wat afgereisd. Ik zal hem over een paar dagen nog een keer treffen in een B&B en dan praten we nog een paar uur door. In afwachting van onze gastheer, die ons weer op komt halen, lopen we door St. Briavels: een prachtig dorp met een jeugdherberg (volgens mij een aanrader voor alle hostel- reizigers) in een oud kasteel, prachtig kerkje, twee hele mooie kroegen.

Terug naar het B&B , schrijven, lezen, slapen.

Reacties

Reacties

Lia

wrrrrr die Kcomputers toch, blij weer wat te lezen van je, klinkt goed, afzien en daarna weer genieten dus! gister toen wij in de hitte aan de wandel waren vroeg ik me nog af of jij ook in die hitte liep............ja dus! Leuk die buren die je water bezorgen en nog leuker die contacten onderweg naast het heerlijk van de natuur genieten, wens je nog veel van die heerlijke ervaringen, tjuus lia

Vera

Wat leuk dat je mensen ontmoet. Maar wat een apart verhaal over de journalistiek in Engeland. Toch raar hoe zulke dingen veranderen en mensen hun werk vervolgens niet zo leuk meer vinden.

(Tip: Kopier, voordat je iets anders gaat doen, altijd je tekst even door ctrl en c tegelijk in te drukken. Zo raak je nooit iets kwijt.)

Bij deze nog wat informatie over St. Briavels. Dit keer wel in het Engels.

St Briavels is a medium sized village and civil parish in west Gloucestershire, England close to the England-Wales border. It is located 5 miles (8 km) south of Coleford.

The general character of the village is typified by a mid 19th century core, complemented to the east by a large number of houses built during the 1970s.[3] To the west, Cinder Hill drops off sharply into the valley, which has now been designated an Area of Outstanding Natural Beauty.

Although many residents now no longer work in the area the village retains a relatively vibrant community, centred around the village school and the assembly rooms. There is an annual Summer Fete, also known as 'The Carnival,' which attracts large crowds.

There is also a Gothic Congregational church in the village of the 1870s.

En nog een stukje informatie over Monmouth. Je komt wel in allemaal hele kleine, leuke plaatsjes!!
Ik kan alleen een stukje vinden over de Monmouth opstand, dus bij deze ...

Monmouth opstand
De Monmouth opstand (Engels: Monmouth rebellion), soms ook bekend als de Pitchfork rebellion, was een onsuccesvolle poging van James Scott, Hertog van Monmouth, om koning Jacobus II van Engeland van de troon te stoten. Jacobus had de Engelse troon bestegen na de dood van zijn broer Karel in februari 1685. De nieuwe koning was zeer impopulair vanwege zijn katholicisme; James Scott was een protestant, en kon als onwettige zoon van Karel II en diens minnares Lucy Walters ook aanspraak maken op de Engelse troon.
De rebellie eindigde met een nederlaag voor de opstandelingen tijdens de Slag bij Sedgemoor op 6 juli 1685. James Scott en vele van zijn volgelingen werden ter dood veroordeeld en opgehangen.

De opstand
James Scott was populair dankzij zijn protestantisme en enkele militaire overwinningen op de Hollanders. Na enkele maanden in Den Haag te hebben gewoond om medestanders te verzamelen tegen Jacobus, vertrok hij in mei 1685 naar het zuidwesten van Engeland. Op 11 juni ging hij met 300 man aan wal bij Lyme Regis in het graafschap Dorset. Twee dagen later bereikte de koning in Londen het bericht van Scott's komst. Ondertussen waren de hertog en zijn manschappen naar Somerset vertrokken, waar zo'n 6.000 ongeorganiseerde boeren en ambachtslieden zich bij hen aansloten. In Taunton riep Scott zich op 18 juni uit tot rechtmatige koning van Engeland. Terwijl de opstandelingen hoopten Bristol in te nemen, vernietigde de Royal Navy Scott's schepen, waarmee de vluchtroute naar het vasteland van Europa afgesloten werd.
De hertog en zijn volgelingen hadden gerekend op opstanden en rellen in Schotland, Cheshire en East Anglia. Deze kwamen echter niet van de grond. Scott en zijn leger werden steeds verder het schiereiland van Cornwall opgedreven. Uiteindelijk werd de opstand op 6 juli 1685 bij Sedgemoor definitief neergeslagen. Na het gevecht werd Scott wegens hoogverraad de doodstraf opgelegd. Tijdens de Bloody Assizes van rechter George Jeffreys werden nog zo'n 300 anderen ter dood veroordeeld of gedeporteerd naar de Caraïben. In 1688 werd Jacobus II alsnog van de troon gestoten tijdens de Glorious Revolution, waarna Willem van Oranje de troon besteeg.

Kees

Dank je wel....in het museum (niet bezocht) gaat een flink deel over de Monmouyh opstan....Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!